HUBUNGAN PERILAKU PHUBBING DENGAN INTERAKSI SOSIAL PADA GENERASI Z MAHASISWA KEPERAWATAN UNIVERSITAS TRIBHUWANA TUNGGADEWI MALANG

Yanti Rosdiana, Wahidyanti Rahayu Hastutiningtyas

Abstract


Zed-generation is one of generation which need to prepare themselves, in case about the growth and development of the revolution-era 4.0. Phubbing become a very visible changing, in which someone is addicted to smartphone also internet. Automatically, it will influence someone in social-interaction with other people even around it’s environment. This research purposed to analyze the relationship between the over phubbing-attitude with social-interaction of the Zed generation, especially the nursing-student of Tribhuwana Tunggadewi University in Malang. This research used analytic-observation design and cross-sectional. The population is the seventh semester nursing-student of Tribhuwana Tunggadewi University in Malang.Samplesupportedtoinclusionand exclusion criteria. The purposive-sampling technique are 92 respondents. The dependent variable here are social-interaction and independent-variable, it is phubbing. The data collected by using modification-questionaire. They are phubbing with General Scale of Phubbing (GSP) and the social-interaction due to Verbal andSocialInteractions (VSI).The data analyzeddescriptivelyand did the spearman-rank examination through SPSS. The result is the p-value =0,000 and r-value (correlation of coefficient) positively 0,372. It means, there are significance relationship between phubbing-attitude with social-interaction. So that, the higher pubbing-attitude caused the social-interaction will be worse. Based on this research result, we need to educate the Zed-generation in using smartphone and internet. They must be smarter and wise in it, thus the social-interaction would be alright.

 

Keyword: Zed-generation, phubbing, social-interaction.

 

Abstrak: Generasi Z merupakan salah satu generasi yang harus mempersiapkan diri dalam pertumbuhan dan perkembangan di era revolusi 4.0. Phubbing merupakan bentuk perubahan yang sangat terlihat saat ini, dimana seseorang mengalami ketergantungan terhadap smartphone dan internet. Perilaku tersebut akan mempengaruhi seseorang dalam melakukan interaksi sosial dengan lawan bicaranya ataupun lingkungannya. Tujuan dari penelitian ini untuk menganalisis hubungan perilaku phubbing yang berlebihan dengan interaksi sosial pada generasi Z mahasiswa keperawatan Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Penelitian ini menggunakan desain observasi analitik dengan cross sectional. Populasi dalam penelitian adalah mahasiswa keperawatan semester 7 Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Sampel sesuai dengan kriteria inklusi dan ekslusi, dengan teknik purposive sampling yaitu sebanyak  92 responden. Variabel dependen dalam penelitian ini adalah interaksi sosial dan variable independent yaitu phubbing. Data dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner yang telah dimodifikasi yaitu phubbing dengan General Scale of phubbing (GSP) dan interaksi sosial denganVerbal and Social Interactions (VSI). Data dianalisis secara deskriptif dan dilakukan uji spearman-rank dengan menggunakan SPSS. Hasil uji spearman-rank didapatkan nilai p value = 0,000 dengan nilai r (koefisien korelasi) positif 0,372 yang artinya terdapat hubungan yang signifikan perilaku phubbing dengan interaksi sosial. Dengan demikian semakin tinggi perilaku phubbing, maka interaksi sosialnya semakin buruk. Berdasarkan hasil penelitian ini diharapkan adanya edukasi terhadap generasi Z dalam penggunaan smartphone dan internet agar lebih bijak dalam menggunakannya sehingga tidak menggangu interaksi sosial.

 

Kata kunci : generasi Z, phubbing, interaksi sosial


Full Text:

PDF (Hlm 42 - 47)

References


Chotpitayasunondh V and Douglas KM. (2018). Measuring Phone Snubbing Behavior. Development and Validation of the Generic Scale of Phubbing (GSP) and the Generic Scale of Being Phubbed (GSBP). Elsevier: Computers in Human Behavior. Doi : 10.1016/j.chb.2018.06.020.

DeVito, Joseph. A. (2015). Human Communication. The Basic Course. Thirteenth Edition. USA: Pearson Education.

Hanika I M. (2015). Fenomena Phubbing di Era Milenia. Jurnal Interaksi. Volume 4 No 1, 42-51

Hinduan, Z.r., M.I. Agia, dan S. Kholiq. (2017). Generation Z in Indonesia: Psychological Capital, Work Value, and Learning Style. Universitas Padjadjaran

Mikael Rask, Albinsson Gunilla, Safipour Jalal, Wenneberg Stig, Andresson Lisbet, Carlsson Blomster Monica, Ozolins Lise-Lotte, Borg Christel, Lindqvist Gunilla. (2018). Validation of the verbal and social interaction Questionnaire for nursing students-the focus of nursing students in their relationship with patients. Journal of Nursing Education and Practice. Vol. 8, N0 4, 81-88. Doi: 10.5430/jnep.v8n4p81.

Ridho MA. (2019). Interaksi Sosial Perilaku Phubbing. [Skripsi]. Fakultas Psikologi dan Kesehatan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Riko Taufik and Dewanto, Inko Sakti and Wibowo T, Adrianto (2018). Mengenalkan Phubbing kepada remaja SMA melalui webseries. Jurnal Rekamakna Institut Teknologi Nasional.

Sparks, Glenn, G. (2013). Media Effects Research, A Basic Overview, 4th edt. USA: Wadsworth

Vetrera RN & Skarasih L. (2019). Gambaran penyebab perilaku phubbing pada pelanggan restaurant. Jurnal Psikologi Sosial. Vol 17, No 02, 86-95. Doi: 10.7454/jps.2019.12

Younarti IE dan Hidayah Nur. (2018). Perilaku phubbing Sebagai Karakter Remaja Generasi Z. Jurnal Fokus Konseling. Volume 4, No.1. Issn Cetak : 2356-2102, ISSN Online :2346-2099. Doi: https://doi.org/10.26638/jfk.552.2099.




DOI: http://dx.doi.org/10.36053/mesencephalon.v6i1.194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.